חוויית משתמש: 5 עקרונות UX שחשוב להכיר

התחום של חוויית משתמש (User Experience) לא זוכה לתשומת הלב הראויה לו. בהרבה מקרים מתמקדים הארגונים והעסקים ב"עיצוב" וחותרים לעיצוב ייחודי או נעים לעין. אך מה שחשוב באמת הוא לא הייחודי הוויזואלי של האתר או הכלי הדיגיטלי, אלא חוויית המשתמש באותו אתר או כלי. אז מה זה בכלל חוויית משתמש ומה העקרונות שצריכים להנחות אותנו מבחינת UX?

 

חוויית משתמש: להיכנס לנעליים של המשתמשים

התחום של חוויית משתמש עוסק בעיקרו בהבנת ההתנהגות האנושית. אנחנו נתמקד בחוויית משתמש דיגיטלית. לכל אתר אינטרנט, ולמעשה לכל דף באתר אינטרנט, צריכה להיות מטרה. אפיון ועיצוב חוויית המשתמש נועדו להניע את הגולש, פיזיולוגית ופסיכולוגית, אל עבר הפעילות שהיינו רוצים שיבצע בכל אחד ממסכי האתר.

בכדי לייצר חוויית משתמש טובה יש צורך להתעסק בשאלות: עבור איזו מטרה מגיע הגולש לדף? מה יחוש הגולש כאשר ייחשף לדף או לחלק ממנו? לאן ינוע המבט שלו באופן אינסטינקטיבי? מה יגרום לו להמשיך לצרוך מידע מסוים באתר ובאיזה סדר? מה תהיה הדרך הטובה ביותר לגרום לו לבצע פעולה כמו לחיצה על כפתור או מילוי טופס? האם הגולש קיבל מענה לצורך שלו? וכדומה.

 

מיקרו החלטות: להיכנס למוח של המשתמשים

כל החלטה של המשתמש מורכבת מעשרות החלטות קטנות (micro decisions) שהוא מקבל, חלקן באופן אינסטינקטיבי ורובן באופן לא מודע. המוח האנושי הוא מכונה מורכבת מאוד ששואפת להפחית התלבטויות ולהקל את קבלת ההחלטות, בין השאר באמצעות "קיצורי דרך" שמאפשרים לו לקבל החלטות לא מודעות מהירות מאוד, מיקרו החלטות שמכריעות את הכף לגבי ההחלטה המודעת והסופית.

תחום חוויית המשתמש בדיגיטל הוא תחום חדש יחסית, אך יחד עם זאת מחקרים והתנסויות מאפשרים לגבש כמה כללי אצבע מרכזיים לעיצוב אתרים היוצרים חוויית משתמש נכונה ויעילה שמשפיעה על קבלת מיקרו ההחלטות במוח.

 

עיצוב חוויית משתמש: 5 כללי מפתח

אי אפשר לפרט במאמר אחד את מאות הכללים והתובנות שמכיל כיום תחום חוויית המשתמש, גם המימוש של אותן תובנות עשוי להשתנות בין אתר לאתר, בהתאם למטרות ולקהל. עם זאת, נתייחס למספר כללי בסיס מייצגים, שיש לקחת בחשבון כאשר באים לעצב חוויית משתמש.

1. יצירת היררכיה ויזואלית ברורה: המוח רוצה להבין מה הכי חשוב

ההחלטה הנפוצה ביותר שמקבל האדם המודרני היא: לא להחליט. ככל שההחלטה מורכבת יותר, כך צפוי המוח להימנע ממנה. בכניסה לאתר אינטרנט על המוח להבין מייד "מה רוצים ממנו". הוא צריך להחליט כמה שיותר מהר לאן להפנות את המבט ולהבין מה חשוב יותר ומה פחות. לכן, יצירת היררכיה ויזואלית ברורה קריטית לחוויית המשתמש. היישום יכול להיות, למשל, בכך שהכותרות החשובות ביותר יהיו גדולות יותר, בפונט מודגש, בצבע בולט  או מופרדות מיתר התוכן על ידי מרווח לבן  (White space).

2. שימוש בקונבנציות – הגולש צריך להרגיש שהוא במקום מוכר

כאמור, הדחף הראשון של עסקים בבניית אתר אינטרנט הוא עיצוב ייחודי, כזה ש"לא דומה לכל מה שאחרים עושים". הדחף הזה חייב להיות מרוסן על ידי בחינת צד המשתמש: המוח של המשתמשים רוצה להרגיש שהוא הגיע למקום מוכר ובטוח. כדי לגרום למשתמש להרגיש "בבית" – יש להשתמש ב"קונבנציות". קונבנציות הן מבנים שמוכרים כבר לגולש כך שהוא יכול להבין במהירות לאן הוא הגיע ואיך עליו להתנהג, וכך לתת לו ביטחון של סביבה מוכרת המאפשרת לו לקבל החלטות ולבצע פעולות בנוחות ובמהירות. דוגמה בולטת היא שימוש באייקון עגלת קניות באתרי eCommerce, שהשכיחות שלו הפכה אותו לקונבנציה מוכרת, וכזו שאפשר להשתמש בה ללא צורך להוסיף הסבר ולצפות שהגולש יבין את המשמעות בלי לתהות או להתעכב.

3. חלוקת העמוד לאזורים מוגדרים באופן ברור

המוח האנושי סורק לפני שהוא קורא, לפעמים מבלי לשים לב לכך. לכן, כבר בסריקה ראשונה של העמוד, המשתמשים אמורים להבין מה עיקר תוכנו של כל אזור. החלוקה של הדף לאזורים היא חשובה, מפני שהיא מספקת למשתמש אפשרות להחליט באיזה חלק של העמוד הוא רוצה להתמקד ומאילו חלקים הוא יכול להתעלם.

4. הבלטת כל מה שלחיץ
המוח האנושי התרגל לכך שדפוס הגלישה כולל עיון בדף ואז חיפוש הדבר הבא ללחוץ עליו, כדי להגיע למידע נוסף. לכן, חשוב ליצור הבדל ויזואלי בין מה שלחיץ (Clickable) ומה שלא. לדוגמה: סימון קישור בצבע שונה או בקו תחתי שיבלטו לעין לעומת הטקסט שאינו קישור.

5. מינימום רעש

כאמור, המוח האנושי משתדל לפשט את תהליכי קבלת ההחלטות. ויזואליה רועשת עם אלמנטים מיותרים על המסך יוצרת חוויה מבלבלת ועמוסה, לכן, רצוי לקבל החלטה לגבי הפעולה שאותה נרצה שהגולש יבצע, להדגיש אותה בצורה ויזואלית, ו"להשקיט" את כל שאר המסך.

 

ייחודיות ויזואלית? רק אם אינה פוגמת בחוויית המשתמש

יש סיבה לכך שבכל הרכבים ההגה, מוט ההילוכים, לוח המחוונים והדוושות נמצאים היכן שהם נמצאים. זוהי הנדסת אנוש שגורמת לנו להפעיל את הרכב בצורה מיטבית, ושמאפשרת לנו גם לעבור מרכב לרכב ועדיין להרגיש בנוח לנהוג בו. למעשה, רכבים שמנסים "להתחכם" עם הנדסת האנוש זוכים לביקורות קשות מצד המשתמשים.

יש סיבה לכך שכל אתרי האינטרנט משרים תחושה דומה. זהו אוסף של קונבנציות שגורמות למשתמש להרגיש בנוח ולהבין מה עליו לעשות. זוהי גם הדרך להוביל את המשתמש לביצוע המטרות שהצבנו לכל דף באתר.

ייחודיות? בטח. עיצוב מושך? מצוין. אך רק בגבולות הז'אנר.

 

עולם השיווק נמצא היום בצומת ייחודי ומרתק. טכנולוגיות קצה של פרסונליזציה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה נפגשות עם חקר מתקדם של ההתנהגות הצרכנית על ידי נוירומרקטינג, פסיכולוגיה וכלכלה התנהגותית.

אינבאונד פרודקשנס נמצאת במרכז הצומת הזה. אנחנו מחברים בין טכנולוגיה לפסיכולוגיה, בין אוטומציה לאנשים ובין דאטה לתוכן שמניע צרכנים.